Perkahwinan Anak Zina dan Hukumnya Menurut Mazhab Syafie
KOLEJ UNIVERSITI ISLAM MELAKA
AKADEMI PENGAJIAN ISLAM
DIPLOMA SYARIAH ISLAMIYYAH
SEMESTER 4
TAJUK
PERKAHWINAN ANAK ZINA DAN HUKUMNYA
MENURUT
MAZHAB SYAFI’E
SUBJEK
FIQH MUNAKAHAT (SYR 3073)
BLOGGER: httpsyakirshino.blogspot.com
DISEDIAKAN UNTUK
USTAZ SUHAIMI BIN ABU HASAN
DISEDIAKAN OLEH
MUHAMAD SYAKIR BIN ISMAIL(D1510046)
ISI KANDUNGAN
BIL.
|
TAJUK
|
MUKA SURAT
|
1.
|
Pendahuluan
|
1
|
2.
|
Pengertian Perkahwinan,
Zina, Khalwat Dan Anak Zina
|
2
|
3.
|
Perbezaan Antara Zina Dengan Khalwat
|
3-4
|
4.
|
Objek Akad Nikah Yang Sabit Dengan Zina
|
5
|
5.
|
Hukum Anak Perempuan Hasil Zina (Anak Tidak
Sah Taraf)
|
6
|
6.
|
Bernikah Dengan Anak Zina
|
7
|
7.
|
Definisi Nasab Anak Zina Dan Kepentingannya
|
8
|
8.
|
Pensabitan Nasab Anak Zina, Anak Pungut Dan
Anak Yang Dilahirkan Hasil Daripada Wati’ Shubhah
|
9-10
|
9.
|
Hak Pusaka Anak Zina
|
11
|
10.
|
Kewarisan Anak Luar Nikah
|
11-12
|
11.
|
Beberapa Persoalan Berkenaan Anak Zina
|
13
|
12.
|
Zina Merosakkan Garis Keturunan
|
14-16
|
13.
|
Kesimpulan
|
17
|
14.
|
Rujukan
|
18
|
PENDAHULUAN
Keluarga merupakan sumber kekuatan masyarakat kerana masyarakat
terdiri daripada unit-unit keluarga. Jika keluarga bahagia, ia akan membentuk
masyarakat yang sejahtera. Sebaliknya jika keluarga porak peranda lambat-laun
masyarakat akan binasa. Justeru itu, Allah SWT telah mensyariatkan perkahwinan
sebagai penyelesaian kepada permasalahan tersebut.
Perkahwinan merupakan sesuatu tuntutan yang lumrah dalam kehidupan
dan kejadian manusia yang telah ditetapkan oleh Allah (s.w.t). Allah (s.w.t)
telah menjadikan fitrah manusia memerlukan ketenteraman jiwa dan menginginkan
teman hidup serta zuriat keturunan. Ketenteraman jiwa lahir daripada
perkahwinan yang bahagia. Justeru, perkahwinan mendapat perhatian yang besar
dalam Islam. Perkahwinan merupakan satu-satunya saluran yang mutlak bagi
membiakkan keturunan dan mengekalkan kelanjutan generasi manusia. Dengan
perkahwinan jugalah manusia dapat mengatur kehidupan dan menjalinkan tali
persaudaraan yang berdasarkan cinta, kasih sayang dan saling memahami antara
satu sama lain. Oleh yang demikian, memang wajar perkahwinan menjadi salah satu
daripada perkara yang disyariatkan daripada perkara yang disyariatkan dalam
islam.
Apa yang saya ingin bincangkan dalam tugasan ini adalah tentang
perkahwinan anak tidak sah taraf(anak zina) iaitu anak yang dilahirkan atas
persetubuhan haram(persetubuhan tanpa ada ikatan perkahwinan yang sah). Dalam
perbincangan yang berikutnya kami akan menceritakan lebih mendalam dan teliti
tentang zina, hasil daripada zina, pernikahan anak zina, pewarisan anak zina,
pensabitan nasab anak zina, anak pungut dan anak yang dilahirkan hasil daripada
wati’ shubhah.
PENGERTIAN PERKAHWINAN, ZINA, KHALWAT DAN ANAK ZINA
PENGERTIAN PERKAHWINAN
Dari sudut bahasa perkataan nikah berasal daripada bahasa Arab yang
bermakna himpun, kumpul dan cantum. Menurut syariah, nikah ialah satu akad
untuk mengharuskan perhubungan (persetubuhan) antara lelaki dan perempuan
menggunakan lafaz nikah, tazwij atau terjemahannya.[1]
PENGERTIAN ZINA
Zina bermaksud melakukan persetubuhan di antara lelaki dengan
wanita yang bukan suami isteri, tidak kira sama ada dia bukan mahram atau
mahram.
PENGERTIAN KHALWAT
Khalwat menurut takrif asalnya ialah bersendirian melakukan ibadah
kepada Allah SWT sepertimana yang dilakukan Nabi Muhammad SAW sewaktu baginda
pergi ke Gua Hira’. Akan tetapi khalwat juga diertikan dengan bersedudukan di
antara lelaki dengan wanitayang bukan muhrim tanpa pernikahan.
PENGERTIAN ANAK ZINA
Anak zina ialah anak yang dikandung hasil hubungan jenis tanpa
nikah, tidak kira sama ada anak itu dilahirkan setelah kedua pasangan itu
berkahwin atau anak itu lahir sebelum mereka berkahwin lagi.[2]
PERBEZAAN ANTARA ZINA DENGAN KHALWAT
Perbezaan di antara khalwat dan zina ialah zina ertinya melakukan
persetubuhan tanpa nikah, tidak kira sama ada di tempat sunyi atau di khalayak
ramai sementara khalwat mengikut takrif kedua ialah berdua-duaan di antara
lelaki dengan perempuan yang bukan muhrim tanpa nikah, walaupun tidak melakukan
persetubuhan. Kedua-dua perbuatan itu adalah
maksiat dan berdosa besar, di akhirat tempatnya adalah di dalam neraka.
Tentang zina, Allah SWT telah berfirman:
ولا تغربوا الزنى انه,كان فحشة وساء سبيلا
Maksudnya: “Dan janganlah kamu hampiri zina, kerana sesungguhnya
ia suatu perbuatan keji,dan suatu jalan yang buruk.” (Surah al-Israk, ayat 32).
Tentang khalwat pula Nabi Muhammad SAW bersabda, maksudnya: “Siapa
yang beriman dengan Allah SWT dan Hari Akhirat, jangan sekali-kali bersendirian
dengan perempuan yang bukan muhrim, kerana orang yang ketiga(yang menggoda)
ialah syaitan”. (Riwayat Imam Ahmad)
Menyentuh tentang perbuatan bercumbu-cumbuan, maka menurut takrif
zina yang lebih luas, ia juga termasuk ke dalam istilah permulaan zina. Nabi
SAW bersabda dalam persoalan ini, maksudnya: “Kedua mata itu berzina apabila
melihat aurat wanita bukan muhrim, hidung itu dikira apabila ia mencium, kedua
tangan dikira berzina apabila ia memegang dan seterusnya….(Riwayat
Bukhari).
Hukum zina mata atau zina pancaindera yang lain tidak sama hukum
zina dengan persetubuhan. Kerana zina melihat tidak dihukum sebat, tetapi ialah
yang menjadi punca berlakunya zina persetubuhan.
Zina persetubuhan termasuk ke dalam bab jenayah dan di akhirat akan
dihukum dengan hukuman berat. Zina mata akan dihukum jika belum bertaubat di
dunia ini.
Apa yang penting ialah mengetahui bahawa zina dan khalwat itu
perbuatan yang haram lagi berdosa. Ketahuilah Allah SWT bukan sekadar melarang melakukan zina tetapi
melarang juga melakukan perbuatan yang membawa kepada zina, seperti berkhalwat,
mendedahkan aurat, dan bergurau senda dengan lelaki(jika perempuan). Itu semua
termasuk dalam perrbuatan menghampiri zina.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama
Islam Malaysia kali ke-1 memutuskan bahawa anak zina atau anak luar nikah sama
ada yang diikuti dengan perkahwinan kedua-dua pasangan ibu bapa ataupun tidak,
hendaklah dibin atau dibintikan kepada Abdullah ataupun 99 nama Allah SWT
seperti Abdul Rahman, Abdul Rahim, Abdul Hamid dan sebagainya.[3]
OBJEK AKAD NIKAH YANG SABIT DENGAN ZINA
HALANGAN ZINA
Fuqaha’ berselisih pendapat mengenai perkahwinan orang perempuan
yang berzina. Jumhur fuqaha’ membolehkannya, sedang segolongan fuqaha’
melarangnya.
Silang pendapat ini disebabkan oleh adanya silang pendapat mereka
tentang mafhum firman Allah:
والزانية لاينكحما الا زان او مشرك. وحرم ذلك على
المؤمين
Dan perempuan yang berzina tidak dikawini
melainkan oleh laki-laki yang berzina atau laki-laki yang musyrik, dan yang
demikian itu diharamkan atas orang-orang Mu’min.
(Surah an-Nur, 24:3)
Apakah firman ini dikeluarkan sebagi celaan ataukah sebagai pengharaman
(tahrim)? Dan apakah isim isyarat (kata penunjuk) dalam firman
Allah:..dan yang demikian itu diharamkan atas orang orang-orang Mu’min”,
kembali kepada zina atau pernikahan?
Dalam mengertikan firman Allah tersebut sebagai celaan, bukan sebagai
pengharaman, jumhur fuqaha’ beralasan dengan sebuah hadits berikut ini:
ان رجلا قال للنبى صلى الله عليه وسلم فى زوجته.انها لا
ترد يدلامس,فقال له النبى عليه
الصلاة والسلام طلقها فقال له انى احبها,فقال له: فامسكها
Maksudnya: Sesungguhnya seorang lelaki
berkata kepada Nabi SAW tentang isterinya, bahawa ia tidak pernah menolak orang
yang menyentuhnya. Maka berkatalah Nabi SAW kepadanya, “Ceraikanlah ia.” Lalu
berkatalah lelaki itu kepada Nabi SAW., “Sesungguhnya aku masih mencintainya.”
Maka berkatalah Nabi SAW kepadanya,
“Maka peganglah dia”.
Segolongan fuqaha’ lagi berpendapat, bahawa berdasarkan aturan pokok
tersebut, zina dapat menyebabkan fasakhnya perkahwinan. Pendapat ini
dikemukakan oleh al-Hasan.[4]
HUKUM ANAK PEREMPUAN HASIL ZINA (ANAK TIDAK SAH TARAF)
Para ulama’ mengatakan bahawa anak perempuan yang terlahir hasil
dari penzinaan bukan mahram bagi lelaki yang menggauli ibu dari anak tersebut.
Dengan demikian maka tidak ada hak saling mewarisi satu sama lain, dan tidak
boleh anak tersebut dinasabkan kepadanya serta tidak wajib baginya untuk
memberikan nafkah, dan diharamkan baginya untuk berkhalwat dengan anak tersebut,
serta tidak memiliki hak wali dalam pernikahannya. Hal tersebut disebabkan oleh
zina sehingga anak tersebut tidak menjadi mahramnya, berbeza halnya dengan
pernikahan, yang mana dapat menjadikan anak tersebut sebagai mahram dan dapat
dilaksanakan hukum di atas tadi.
Dan menurut pendapat yang benar dan kuat, bagi penzina diharamkan
untuk menikahi anak hasil penzinaannya juga kerabatnya, begitupun juga haram
untuk menikahi orang tua dan anak-anaknaya. Dan diharamkan juga bagi anak hasil
zina untuk menikahi orang tua dan anak-anak dari ayah zinanya. Hal tersebut
tidak berbeza baik penzina itu yakin atau tidak bahawa anak itu terlahir dari
benihnya selama memang dia telah berzina dengan ibunya, dan kehamilannya
terjadi ketika sudah berlangsung perzinaan sehingga muncul satu kemungkinan
bahawa anak tersebut lahir dari benihnya.[5]
BERNIKAH DENGAN ANAK ZINA
Jika seorang lelaki berzina dengan seorang perempuan (iaitu
bersetubuh tanpa nikah), lalu perempuan itu melahirkan anak, maka anak itu
ialah anak zina.
Anak zina itu dihukumkan tidak berbapa. Dari itu ia sah berkahwin
dengan lelaki yang membuat angkara itu(iaitu bapa zinanya).
Walaupun anak zina itu dihukumkkan tidak berbapa tetapi emak zina yang melahirkannya
itu dihukumkan emak betulnya. Dari itu, jika anak zina itu lelaki, ia tidak sah
berkahwin dengan emak zinanya itu.
Anak zina itu haram dinasabkan (di-bin-kan) kepada bapa zinanya
itu kerana sebagaimana telah disebutkan tadi, bapa zina itu bukan
bapanya, iaitu jika kanak-kanak itu bernama Saleh dan bapa zinanya bernama
Tahir, tidak boleh anak itu dinamakan Saleh bin Tahir, tetapi hendaklah
dinasabkan kepada emak zinanya. Dari itu jika emak zina itu namanya Dahliah,
hendaklah anak itu dinamakan Saleh bin Dahliah. Ada ulama’ berpendapat bahawa
jika nama yang seperti itu boleh menunjukkan bahawa seseorang itu anak zina dan
sangat memalukannya atau menjadi mudharat besar kepada kedudukannya, maka bolehlah
ia dinamakan Salleh bin Abdullah. Demikian juga jika anak zina itu perempuan,
ia hendaklah dinasabkan kepada emak zinanya atau kepada Abdullah.
Jika seorang wanita sedang hamil (mengandung) dengan sebab zina, ia
tidaklah dihukum di dalam iddah hamil,
kerana ia tidak bernikah, dari itu ia sah bernikah dengan lelaki yang berzina
dengannya itu atau dengan lelaki lain.
Perlulah diingatkan di sini bahawa Hadits yang menyatakan anak zina
tidak boleh masuk Syurga itu maudhu’,
iaitu bukan dari Nabi Muhammad SAW. Dari itu anak zina, sebagaimana anak-anak
lain juga, jika ia beriman dan beribadat serta menjauhi maksiat, Inshaa Allah
ia akan masuk Syurga juga.[6]
DEFINISI NASAB ANAK ZINA DAN KEPENTINGANNYA
Dalam skop yang agak terbatas dalam undang-undang keluarga Islam,
nasab keturunan (lineage, genealogical relationship atau parentage)
biasanya merujuk kepada biologi keturunan seorang kanak-kanak dengan bapanya.
Walau bagaimanapun, kadang-kadang nasab keturunan juga boleh dirujukkan kepada
keturunan seorang kanak-kanak dengan ibunya, khususnya kanak-kanak yang tidak
sah taraf (illegitimate child/walad al-zina). Dalam skop yang lebih
luas, kadang kala erti nasab keturunan digunakan sebagai hubungan seseorang
dengan yang lain selain daripada hubungan anak dengan bapanya atau hubungan
anak dengan ibunya, seperti seorang menuntut nasab bahawa seseorang itu ialah
adik lelakinya. Dalam kertas kerja ini, nasab keturunan hendaklah difahami
sebagai perhubungan teknikal antara anak dan kedua-dua ibu bapanya yang
dihasilkan melalui perhubungan dalam atau ikatan perkahwinan.
Bahagian-bahagian Nasab
Nasab boleh dikatgorikan kepada tiga jenis, iaitu:
Pertama : nasab syar’i
Kedua : nasab tidak syar’i, dan
Ketiga : nasab yang berkemungkinan syar’i dan berkemungkinan
tidak syar’i.
Nasab syar’i ialah suatu perhubungan darah antara seorang
anak dengan ibu bapanya. Kedua-duanya terikat dengan perhubungan yang sah dari
segi syarak. Justeru, anak hasil daripada perhubungan tersebut dianggap anak
sah taraf (legitimate child).
Nasab yang tidak syar’i ia merupakan suatu perhubunagn darah
yang wujud antara anak dengan ibu bapanya yang menyalahi kehendak syarak, sama
ada di luar ikatan perkahwinan atau di dalam ikatan perkahwinan.
Menurut para sarjana dan penulis buku-buku fikah klasik, terdapat
tiga kriteria yang menyebabkan seorang kanak-kanak itu tidak sah taraf, iaitu seperti
berikut:
Kriteria yang ingin saya bincangkan ialah mengenai zina
Zina. Anak yang dihasilkan daripada perhubungan zina merupakan
sebab terkuat yang menyebabkan seorang anak itu dianggap sebagai anak tidak sah
taraf. Sama ada ia dilakukan oleh seorang wanita yang pernah mendirikan rumah
tangga atau belum mendirikan rumah tangga, atau sedang dalam ikatan perkahwinan
atau pun tidak, ia tetap mempunyai implikasi yang sama, bahawa anak hasil
daripada perhubungan tersebut dianggap anak zina.[7]
PENSABITAN NASAB ANAK ZINA, ANAK PUNGUT DAN ANAK YANG DILAHIRKAN
HASIL DARIPADA WATI’ SHUBHAH
Anak pungut ialah kanak-kanak yang tidak diketahui ibu bapanya.
Khalifah Umar al-Khattab r.a, Khalifah Umar bin Abdul Aziz r.a serta Khalifah
Ali bin Abi Talib r.a. menyifatkan ank pungut sebagai “anak yang merdeka” dan
dianggap sebagai kanak-kanak Islam. Hak pemeliharaan dan pendidikan menjadi
tanggungjawab orang yang memungutnya. Pemungut hendaklah seorang yang boleh
dipercayai(al-amin) atau seorang yang tertutup segala keburukannya(mastur
al-hal), seperti kata Saiyidina Umar bin al-Khattab r.a. yang bermaksud, “Semua
orang Islam bersifat adil antara satu sama dengan yang lain.”
Hak nafkah kanak-kanak dan pemeliharaannya adalah di bawah
tanggungan Baitul Mal. Sebagaimana yang telah diamalkan pada zaman pemerintahan
Khalifah Umar bin al-Khattab r.a, kanak-kanak diberi elaun bulanan sambil
diberi nasihat dan pesanan yang baik-baik. Sekiranya orang yang memungutnya itu
mengeluarkan nafkahnya tanpa mendapat perintah daripada Hakim(Sultan), maka
perbuatannya dianggap sebagai sedekah sahaja.
Para fuqaha’ dan Khulafa’ al-Rasyidin pernah memberi pandangan
mereka terhadap kes nasab anak-anak pungut. Umpamanya, sekiranya dua orang
lelaki menuntut anak tersebut dalam satu masa, maka anak itu boleh dinasabkan
kepada orang yang pertama mendakwa sebagai bapanya.
Berlainan pula jika seorang wanita mendakwa bahwa anak yang
dilahirkannya dikongsi oleh dua orang lelaki atau lebih, yang mana
masing-masing mempunyai bukti yang cukup dan mengatakan bahawa anak itu ialah
anak mereka. Dalam kes ini Khalifah Umar r.a. dan Khalifah Ali r.a menghukumkan
bahawa anak tersebut ialah anak mereka dan anak tersebut berhak untuk mendapat
pusaka sepenuhnya daripada mereka berdasarkan prinsip “Tubuh badan
kanak-kanak itu tidak boleh dibahagi-bahagikan berdasarkan kepada bilangan
bapa-bapanya. Sekiranya anak pungut itu tidak diakui daripada sesiapa atau
tiada sebarang bukti yang boleh menasabkan anak itu, maka Khalifah Ali r.a. dan
Khalifah Umar r.a. menentukan masalah ini dengan cara melihat iras muka
kanak-kanak itu. Ini bermakna sekiranya kanak-kanak itu menyamai muka seseorang
lelaki, maka anak itu boleh dinasabkan kepada lelaki tersebut. Pendapat ini
telah disepakati oleh majoriti fuqaha Islam kecuali Imam Abu Hanifah.
Ini bermakna bahawa seorang kanak-kanak yang lahir hasil daripada
persetubuhan beberapa orang lelaki, sekiranya dengan persetubuhan itu
menyebabkan perempuan yang disetubuhinya itu melahirkan anak, maka tubuh badan
anak itu tidak boleh dibahagi-bahagikan berdasarkan kepada bilangan
bapa-bapanya, kerana prinsip asalnya ialah sebagaimana yang tersebut di atas.
Para imam mazhab yang empat bersepakat menyatakan status anak zina
adalah sama seperti anak yang dilahirkan secara li’an yang tidak boleh mewarisi
harta bapanya(penzina) dan begitulah sebaliknya. Oleh itu, anak zina hendaklah
dinasabkan kepada ibunya, kerana secara automatik dia boleh mewarisi harta
pusaka ibuya. Ini berlainan dengan pendapat mazhab Ja’fari yang menyatakan
bahawa anak zina tidak boleh mendapat harta pusaka sama ada daripada bapanya
atau ibunya.[8]
HAK PUSAKA ANAK ZINA
Para ulama’ bersepakat, keturunan anak zina diandaikan kepada
ibunya dan tidak diandaikan kepada bapanya.
Ini kerana hubungannya dengan bapanya tidak disahkan disebabkan
syarak tidak menganggap zina sebagai satu cara perhungan yang sah di antara lelaki
dan perempuan atau satu cara untuk mengesahkan keturunan. Atas alasan ini,
tiada hubungan waris antara anak zina dan
bapa atau ahli keluarga bapanya.
Berkenaan ibunya, jumhur ulama’ bersetuju bahawa adanya hubungan
waris antara anak zina dengan ibunya dan ahli keluarga ibunya.
Jika anak zina ini mati,
pusakanya akan diwarisi oleh ibunya dan ahli keluarga ibunya. Dia juga akan
mewarisi pusaka ibunya dan pusaka ahli keluarga ibunya. Ini kerana hubungan
anak zina dengan ibunya adalah sah tanpa sebarang keraguan.
Walaupun kelahirannya tidak melalui cara yang diterima syarak,
hubungan keibuan tetap wujud di antara anak zina dan ibunya. Hubungan inilah
yang membolehkan mereka saling mewarisi.[9]
KEWARISAN ANAK LUAR NIKAH
Bagaimana status kewarisan untuk anak luar nikah?
Status kewarisan anak luar nikah di negara kita telah diatur dalam
KUHP atau Kitab Undang-Undang Hukum Perdata, yang menyebutkan:
“Anak di luar nikah tidak punya hak waris kecuali jika si anak
sudah diakui sebagai anak oleh orang tuanya.”
Jadi, statusnya mirip anak angkat, tetapi tidak ada adopsi di
dalamnya. Namun, biasanya pengaturan masalah hak waris di Indonesia ini juga
bergantung pada agama (Islam, Kristian, Hindu, atau Buddha), warga negara asal
(pribumi, asli Indonesia, keturunan Cina atau keturunan Arab), dan domisili
(tempat tinggal). Sebagai informasi tambahan, dalam hukum agama Islam, anak
luar nikah tidak berhak mendapat warisan dari orang tuanya. Akan tetapi,
sebagai jalan keluar, orang tua biologis dapat saja memberikan hibah berupa
harta kekayaan sejumlah tertentu yang ditetapkan di dalam surat wasiatnya
kepada si anak luar nikah tadi. Namun, tentu saja adanya surat wasiat dan hibah
kepada anak luar nikah tadi tidak menghapus hak waris dari ahli waris utama,
iaitu jandanya, orang tua kandung, dan anak-anak hasil perkahwinan yang sah.
Bila anak itu terpaksa disahkan pun tidak ada akibat hukumnya
(pasal 288 KUHPerdata). Kedudukan anak itu menyedihkan. Namun, pada praktiknya
dijumpai hal-hal yang meringankan, karena biasanya hakikat zina dan sumbang itu
hanya diketahui oleh pelaku zina itu sendiri. Maksudnya, terkadang ada
pihak-pihak yang malu untuk mengakui bahawa anak yang dilahirkan adalah anak
hasil zina sehingga mereka mengatakan bahawa anak tersebut ialah anak luar
nikah.
Status sebagai anak yang dilahirkan di luar perkahwinan merupakan
suatu masalah bagi sang anak, mereka tidak bisa mendapatkan hak-hak dan
kedudukan sebagi anak seperti yang didapatkan oleh anak sah. Secara hukum
mereka hanya memiliki hubungan perdata dengan ibunya dan keluarga ibunya. Anak
luar nikah tidak akan memperoleh hak yang menjadi kewajipan ayahnya kerana
ketidaksahan pada anak luar nikah tersebut.
Status sebagai anak yang dilahirkan di luar perkahwinan merupakan
satu masalah bagi sang anak, mereka tidak boleh mendapatkan hak-hak dan
kedudukan sebagai anak seperti yang diperolehi oleh anak yang sah. Secara
hukum, mereka hanya memiliki hubungan perdata dengan ibunya dan keluarga
ibunya. Anak luar nikah tidak akan memperolehi hak yang menjadi kewajipan
ayahnya kerana ketidaksahan pada anak luar nikah tersebut. Lelaki yang
sebenarnya menjadi ayah kepada si anak
tidak memiliki kewajiban memberikan hak anak tidak sah. Anak itu juga tidak
boleh menunutut ayahnya untuk memenuhi kewajipannya yang dipandang menjadi hak
anak bila statusnya sebagai anak tidak sah. Hak anak dari kewajipan ayahnya itu
biasanya bersifat material.[10]
BEBERAPA PERSOALAN BERKENAAN ANAK ZINA
ADAKAH ANAK ZINA AKAN MEWARISI SIKAP IBUNYA SELAMA TUJUH KETURUNAN?
Pendapat tersebut sama sekali tidak benar. Dalam kitab Qurrah
al-Ain, Syeikh Ismail Uthman Zain berfatwa bahwa riwayat yang mengatakan bahawa
anak zina akan mewarisi sikap atau perbuatan ibunya selama tujuh keturunan,
adalah hadis maudhu’.
Jika difikirkan secara logik, apakah salah anak itu? Mengapakah dia
pula yang terpaksa menanggung kesalahan dan dosa ibunya? Oleh itu, janganlah
menghukum anak yang tidak berdosa itu.
BOLEHKAH ANAK ZINA DAN KETURUNANNYA MENJADI WALI?
Boleh, dia boleh menjadi wali kepada anak cucunya. Yang berbeza hanyalah
pandangan masyarakat sahaja yang mungkin memandang sinis terhadap mereka.
Namun, dari segi hukum, mereka tidak ada perbezaan dengan orang lain.
ADAKAH SAH BAGI SEORANG AYAH MENJADI WALI KEPADA ANAK ZINANYA SEKIRANYA TEMPOH MENGANDUNG ANAK ITU
KURANG DARIPADA ENAM BULAN?
Berikut dikemukakan beberapa pendapat:
Dalam mazhab Syafie, anak yang dikandungkan melalui zina, tidak
boleh dibinkan kepada ayah kepada anak zina tersebut. Ia adalah kerana hasil
daripada perbuatan haram. Jika ia dibinkan kepada ayahnya, perbuatan zina yang
dilakukan itu seolah-olah dihalalkan oleh ayahnya.
Ulama Syafi’iyyah hampir sepakat mengatakan bahawa anak yang lahir
itu harus dibinkan kepada ibunya.leh ya ng demikian, seorang ayah tidak
dibolehkan menjadi wali kepada anak zinanya.
Ada pendapat daripada ulama’ Hanafiyyah yang mengatakan bahwa jika
berlaku zina dan perempuan itu hamil, jika dia dinikahi oleh lelaki berkenaan
sebelum kandungannya berusia enam bulan, ia boleh dibinkan dengan lelaki
berkenaan.[11]
ZINA MEROSAKKAN GARIS KETURUNAN
Dengan disyariatkannya hadd zina oleh Islam, dan
perhatiannya yang penuh terhadap pelaksanaannya. Ditambah lagi, pelaksanaannya
yang diharuskan di depan orang ramai, dan turunnya beberapa ayat sehubungan
dengan kekejiannya, perlunya menjauhinya, kemudian mengharamkan segala sesuatu yang
menjerumuskan ke dalamnya, seperti percampuran(ikhtilat) lelaki dengan
perempuan di satu tempat, tari-tarian dan lain sebagainya, kemudian
menyatakannya sebagai salah satu perbuatan yang paling keji di antara seluruh
kejahatan, mensejajarkannya dengan kemusyrikan, menganggapnya sebagai pembunuhan
terhadap anak secara tidak langsung, pengundang kemarahan Allah, penyebab kekal
di neraka, penyebab malu diri dan keluarga, seburuk-buruk jalan, tambahan lagi,
pernyataan Nabi Muhammad SAW, bahawa iman telah tanggal dari hati seorang
penzina sebagaimana tanggalnya baju dari badan seseorang, dan disyariatkannya
hukum rejam bagi seorang penzina yang muhsan, sebagaimana hukuman yang paling
buruk di antara semua bentuk hukuman, ini semua tidak lain tujuannya adalah
untuk menjaga kehormatan diri dan memelihara kemurnian keturunan. Kerana hanya
dengannya (kehormatan) kebaagiaan dan keharmonisan keluarga dapat terjaga,
melahirkan keturunan yang soleh, mulia dan kuat. Sebaliknya, keluarga yang
berantakan tidak akan melahirkan generasi yang berjaya dan mulia.
Masyarakat yang diwarnai dengan perzinaan, sangat cepat terjangkit
krisis harta dan peradaban. Kejahatan moral akan menyebar, jauh dari
persaudaraan yang harmonis, sehingga tidak ada tolong-menolong di antara sesama
insan, tidak ada kasih sayang, tidak perlu saling mengenal, dan sebagainya.
Keadaan masyarakat seperti telah disinyalir oleh Rasulullah SAW,
seraya bersabda:
لاتزال امتى بخير ما لم يعش فيهم ولد الزنا، فاذا فشا
فيهم ولد الزنا او شك ان يعمهم الله بعقابه
“Umatku akan
sentiasa dalam keadaan baik dan bahagia, selam belum lahir di antara mereka
anak hasil zina. Bila anak zina telah menyebar, besar kemungkinan azab Allah
akan menimpa mereka.”
Maka zina adalah salah satu perosak sendi
umat dan meruntuhkan kemegahannya, membuatnya menjadi umat yang hina, sebab ia
merosakkan garis keturunan yang tertata rapi dan kukuh. Zina membunuh ghairah
dan semangat, melumpuhkan jiwa yang gagah dan berani. Zina dapat memutuskan
hubungan silaturrahim, merosakkan hubungan kerabat, antara anak dengan ayahnya
dan di antara seluruh keluarganya yang lain. Oleh kerana perlunya keturunan
yang murni, Nabi SAW pernah bersabda:
ولدت من نكاح ولم اولد من سفاح
“Aku lahir dari pernikahan (yang sah),
bukan dari hasil perbuatan keji.”
Anak zina tidak memiliki jiwa kesatria bagi
bangsa dan keluarga. Al-Khansa pernah bernasihat kepada empat orang anaknya,
sembari membakar semangat mereka untuk turut berperang dalam peperangan al-Qadisiyah,
seraya berkata: “Wahai anak-anakku, sesungguhnya kamu masuk Islam dengan
suka rela, dan berhijrah bukan kerana terpaksa. Demi yang tidak ada Tuhan
kecuali Dia,kamu adalah anak dari satu orang lelaki, anak dari satu orang
perempuan. Aku tidak pernah mengkhianati ayah kamu, dan tidak pernah membuat
malu bapa saudara kamu. Aku tidak pernah menodai kemuliaan keturunan kamu. Dan
aku tidak pernah merosakkan garis keturunan kamu.”
Demikianlah, pernyataan Khansa itu memiliki
peranan dan pengaruh besar dalam (menggugat semangat) peperangan. Bahawa
sesungguhnya mereka (anak-anaknya), lahir dari perut yang suci, dari asal
keturunan yang suci, dari suku yang bersih, dari dua ibu-bapa yang murni tanpa
noda.[12]
KESIMPULAN
Untuk menyimpulkan tajuk yang dibincangkan
ini, saya ingin berkongsi beberapa prosedur anak luar nikah yang telah
disebutkan oleh Mohd. Zaidi Mohd. Zain iaitu Perunding Keluarga Islam dan juga
merupakan seorang Peguam Syar’ie. Kata beliau dalam menjawab soalan yang
dilontarkan oleh seorang wanita berkenaan prosedur anak zina, katanya:
“Saya berpendapat bahawa, terlalu kasar
kita menyebut panggilan ataupun gelaran “anak luar nikah” kepada anak-anak yang
dilahirkan tanpa ikatan perkahwinan yang sah. Lebih-lebih lagi apabila kita
bercakap dalam suasana orang yang ramai dan anak tersebut ada bersama dalam
majlis itu.”
“Tentu sekali dia akan merasakan dirinya
terhina dan malu kerana tidak mempunyai keturunan nasab bapa yang sah dan
akhirnya, menimbulkan rasa yang tidak selesa untuk bergaul dalam masyarakat.”
“Sedangkan anak tersebut tidak berdosa dan
tarafnya si sisi Allah SWT adalah sama sahaja dengan anak-anak lain yang
dilahirkan secara perkahwinan yang sah. Oleh yang demikian, masyarakat
hendaklah mengubah tanggapan negative mereka kepada anak ini dan tidak membuat
sesuatu tindakan yang menyebabkan anak tersebut tersisih dan terhina.”
“Untuk menjaga maruah mereka, saya
mencadangkan supaya sebutan “anak luar nikah” itu ditukar kepada “anak tidak
sabit nasab” agar bahasanya tidak terlalu kasar dan tidak memberikan salah
tafsir kepada masyarakat tentang kedudukan anak tersebut dan ibunya.”
RUJUKAN
1.
AL-QURAN
AL-KARIM
2.
Q
& A BERSAMA TUAN GURU SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI,
MUHADIR HAJI JOLL, PSN PUBLICATIONS SDN. BHD.,CETAKAN PERTAMA: OGOS 2012.
3.
600 JAWAPAN
KEMUSYKILAN AGAMA, USTAZ ISMAIL KAMUS, KARYA BISTARI SDN. BHD., CETAKAN KEEMPAT
1997.
4.
BAHAGIANYA
MENJADI GADIS PILIHAN, DR. NIK SALIDA SUHAILA NIK SALEH, Ph.D, PTS MILLENNIA
SDN BHD, TERBITAN 2013.
5.
TARJAMAH
BIDAYATUL MUJTAHID, IBNU RUSYD, CV. ASY SYIFA’, CETAKAN PERTAMA 1990.
6.
SOLUSI
CERDAS MENGHADAPI KASUS KELUARGA, NM. WAHYU KUNCORO, S.H., RAIH ASA
SUKSES,CETAKAN 2003.
7.
HUKUM
PERKAHWINAN DALAM ISLAM, USTAZ HAJI MUHD TAHA SUHAIMI, PERSATUAN ISLAM DAN
PENCAK SILAT SINGAPURA, CETAKAN KEEMPAT 1988.
8.
FIQH
4 MAZHAB, SYAIKH ABDUL RAHMAN AL-JAZAIRI, PERNIAGAAN JAHABERSA, CETAKAN KEEMPAT
2013.
9.
FIKAH
KEKELUARGAAN, MOHAMAD SOM BIN SUJIMON, IIUM PRESS, CETAKAN KETIGA 2009.
10.
FIQH
3 SERANGKAI, DR. MOHD SABRI ABDUL GHAFAR, ARAS MEGA(M) SDN. BHD., CETAKAN
PERTAMA 2016.
11.
PENGURUSAN
HARTA PUSAKA DALAM FIQH SYAFI’I, DR. ZULKIFLI BIN MOHAMAD AL-BAKRI, DITERBITKAN
OLEH IBFIM, CETAKAN PERTAMA 2011.
[1] FIQH 3
SERANGKAI, DR. MOHD SABRI ABDUL GHAFAR, M/S 115
[2] 600 JAWAPAN
KEMUSYKILAN AGAMA, MS 107
[4] TARJAMAH
BIDAYATUL MUJTAHID, IBNU RUSYD, M/S 432-433
[5] FIQH 4 MAZHAB,
SYAIKH ABDUL RAHMAN AL-JAZAIRI, M/S 615
[6] HUKUM
PERKAHWINAN DALAM ISLAM, USTAZ HAJI MUHD TAHA SUHAIMI, M/S 27
[7] FIKAH
KEKELUARGAAN, MOHAMAD SOM BIN SUJIMON, M/S 212-213
[8] FIKAH
KEKELUARGAAN, MOHAMAD SOM BIN SUJIMON, M/S 260-262
[9] PENGURUSAN
HARTA PUSAKA DALAM FIQH SYAFI’I, DR. ZULKIFLI BIN MOHAMAD AL-BAKRI, M/S 117
[10] SOLUSI CERDAS
MENGHADAPI KASUS KELUARGA, NM. WAHYU KUNCORO, M/S 213-214
[11] Q & A
BERSAMA TUAN GURU SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN MARBU AL-BANJARI AL-MAKKI, MUHADIR
HAJI JOLL, M/S 332,333,& 336.
[12] FIQH 4 MAZHAB,
SYAIKH ABDUL RAHMAN AL-JAZAIRI, M/S 535.
Comments
Post a Comment